Just Cruzin' hela dagarna

Good Afternoon,

Var: Just Cruzin' Producton, Stockholm.
Var: Stockholm har jag ju sagt
Vad: Events, Guerilla Marketing och Research
När: Idag är det onsdag, femte veckan av åtta
Varför: Efter varma rekomendationer och en intressant och fyllig hemsida (http://www.jcp.no/home/?lang=se)

Hittils har det varit en mycket skiftande jobb här på JCP. Jag tänkte att jag min vana trogen helt enkelt stolpar upp diverse uppgifter som jag har utfört så får ni som inmundigar detta ögongodis till text en bra uppfattning om vad det handlar om:

- Rigga ner en konferens på Berns salonger. Samtlig material, även en backdrop på 2,2 meter ,skulle med hem i det som vårt företag nyttjar som "fortskaffningsmedel", en Mini Cooper
- Resa tre tält modell STOR på Råsunda fotbollsstadium inför avslutningen på St. Erikscupen där vi har varit produktionsansvariga för tre stora svenska företag.
- Jobba som prisansvarig på ovan nämnda fotbollsturnering. 16 lag á 22 leriga spelare  och ledare skulle på vägen upp på scen belönas med t-shirts, väskor, löpsedlar och liknande segertroféer. Övriga, icke segrande, spelare och ungdomar var påtagligt intresserade av att få en bit av kakan så arbetet utvecklade sig till att vara både snälla farbrorn med godispåsen och den arga/bittra securitasvakten.
- Bygga ihop en fungerande "saftblandare" (såndär häftig lampa som snutarna sätter igång på sina bilar och säger "Hit the lights") bestående av 1 saftblandare, 1 bilbatteri och 1 par startkablar. Lyckas jag inte i den här branschen så kan jag ju alltid bli frisör.
- Sätta ihop ett IKEA kök. Företaget har mer än fördubblat personalstyrkan så det var på sin plats att få ordning på faciliteterna lagom till det att jag dök upp på företaget.
- Åka runt i Stockholms stad med tidigare nämt fortskaffningsmedel, upphottat med en GPS, och hitta, fota, funktionskontrollera och ta nummer till de antika gamla byggnaderna kallade Telefonautomater.
- Funktionskontrollera 2 st uppblåsbara fotbollar storlek 4 m diameter. Båda var hela. Det blåste också.
- Reda ut sladdhärvan på lagret (eller krigsbunkern som den skojfriskt också kallas) och märka upp alla ljud, ljus, video och strömsladdar i olika färger och lådor. Efter mina fyra första veckor så kan man nu obehindrat röra sig i företagets underjordiska lokaler och komma åt precis allt.
- Ta fram lämpliga artister till företagets 10-års jubileum. Företaget är grundat i Norge och är där landets största eventbyrå. Temat för kvällen är arbetskläder, så alla ska ha på sig Blåbyxor och hoodie. Jag tyckte att vad skulle inte passa bättre än de gamla vänsterbandet Doktor Kosmos men fick inte riktigt det bifall jag hade hoppats på av övriga kontoret. De ville ha Mando Diao.
- Hitta en krockad bil som vi kunde använda i ett event. Trixet är att det är förbjudet att sälja vidare bilar som skroten har mottagit utöver i delar. Hade jag ingen aning om och undrade så varför alla skrothandlare lät så misstänksamma när jag ringde och hänvisade mig runt till alla sina kollegor. Jag löste det genom att söka upp mindre lycksamma förare/försäkringstagare på blocket.se.
- Ta fram offerter från leverantör av bufféer och catering.
- Attackshoppa en mängd olika bra och ha saker på stadens byggvaruhus. Det kan till exempel vara gaffatejp, buntband, ståltråd, en stege, hammare, såg, elastisk lina (låter ju hittils som utrustning för en kidnapparliga men det kan inte hjälpas), avbitartång, 15 mm rundstav, 5 fotbollar, A4-ramar, öljettång och öljetter och ytterligare en hel del smaskiga saker
- Packa 223 st väskor med en t-shirt, mössa och handduk vardera.
- Packa upp 223 st väskor och klippa bort prislappen på samtligt innehåll (totalt 669 prislappar, handduken saknade tyvärr prisuppgift)
- Packa in 223 väskor (nu i kartong) i en minibuss + ytterligare material
- Köra minibussen till en däckverkstad eftersom den har fått en mystisk punka under tiden de 223 väskorna packats in.

Jag skulle kunna hålla på ett tag till men känner att intresset kommer att svikta som efter första uppslaget i en Camilla Läckberg-deckare om jag tragglar på.
Det är i alla fall så vardagen ser ut på den praktiska sidan i en eventbyrå. Vi är två stycken som har det praktiska ansvaret, jag och produktionsledaren. Utöver oss så finns det tre st projektledare (som jobbar fram eventförslag och pitchar till kunder samt är ytterst ansvariga vid genomförandet) och en administrativt ansvarig som håller kontakten med flera hundra freelansare.

Nästa vecka kör vi ett tvåveckorsevent för ett företag och yours truly kommer vara ute i staden och rigga väl valda telefonkiosker med saftblandare och ballonger. Detta samkörs med en radiokanal som ringer upp automaten. Så om du ser en telefonkiosk som riktigt andas "norskt flygbolag" så bör du dunka ut lite adrenalin i kroppen och svara. Priserna är givetvis hemliga men jag kan avslöja att det inte direkt är en "Jag älskar Norge"-tröja.


Det var veckans bloggande all inclusive från mig.
Eftersom det är MITTWOCH idag så bjussar jag på en länk till företagets musikaliske ledare (?)
http://www.youtube.com/watch?v=s4XYE1ONeV8


Må väl
Carl Staaff
Student på KY Musik & Event, Nyköping

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0