Första dan på LIA

På tåget hem till Nyköping.

Idag har jag och mina ystra klasskamrater (med ett fåtal undantag - några gör sin vår-LIA i sommar istället) mött nya arbetsplatser runt om i landet. Själv skulle jag infinna mig på Scalateatern först kl 14. Chefen Ulla hade hade kommit efter med den dagliga driften pga familjeangelägenheter så tempot var uppskruvat och hon hade inte den tid för mig som hon hoppats. Hon fick slänga till mig matnyttig information mellan varven som hon svarade på samtal, ringde samtal, la ut texter på nätet och konterade. Min dag gick åt till att sätta mig in i den matnyttiga informationen som jag fångat upp samt att göra en uppställning till Wille Crafoord av de sammanlagda annonskostnaderna för hans föreställning Django & Jag som spelats under vintern.


Scalateatern är en lite annorlunda privatteater med en repertoar innehållande namn som Peter Carlsson & Blå Grodorna, Henrik Dorsin, Anders Lundin & Lars in De Betou, Wille Crafoord, Ulla Skoog, Jonas Gardell, m fl. Teatern drivs av äkta paret Ulla och Åke, som har sina rötter i den tidigare hyresgästen Fria Proteatern men som nu driver verksamheten i företagsform och med nischen humor och musik i skön kombination, Ibland också för barnpublik. Det är alltså varken talteater eller musikal som gäller här. Scalateatern lägger även turnéer med flera av dessa artister. Det är de omåttligt populära Peter Carlsson & Blå Grodorna som står för de enskilt största publiksiffrorna och inkomsterna. När de släpper sina biljetter köar folk i flera kvarter. På turnéerna lika så.


Anledningen till att jag valde Scala var att jag vill lära mig mer om villkoren för en privatteater - dvs en teater som ägs och drivs av ett företag och inte har statliga eller kommunala bidrag. Jag räknar mig inte till de nyliberalt eller borgligt sinnade som tycker att kultur ska bära sig själv, men det är intressant att se hur de som faktiskt försöker bära sig själva gör och hur de samtidigt lyckas uppfylla sina krav på kvalitet och vettigt innehåll. Men om det ska gå ihop sig måste man jobba järnet och göra det mesta själv. T ex har Åke och teaterns hustomte Igge renoverat salongens samtliga röda sammetsstolar, drygt 460 till antalet - bytt tyg, lagat, tvättat. De otroligt mysiga foajéerna är också de nuvarande ägarnas verk. Verksamheten har drivits i sin nuvarande form sedan 2000 men teater har funnits i huset i olika konstellationer sedan 1918.


Scalateaterns invånare är som en liten tight familj. Vid rodret står Ulla och utöver Igge har teatern några halvtids- och timanställda som sköter biljettförsäljning, teknik, hemsida och ekonomi. Det är en familjär stämning på det minimala kontoret som skiljs från biljettkassan av en tunn vägg. Bakom kontoret finns ett mysigt fikarum med soffor, kylskåp, inramade affischer och sovande hundar.  


Imorgon blir det en längre dag. Start 9:30.

Ses då //
Marie,
KY Musik & Event 07


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0