Från 0 till 100 i Tjockhult

Min andra LIA började igår men det känns som om jag inte sysslat med något annat än Stockholms kulturfestival. Detta för att jag så fort jag satt min fot på kulturförvaltningen slängts in i händelsernas centrum, dvs planeringen av programmet och allt praktiskt runtom Sergels torg och Kulturhuset. Jag har redan suttit med på 4-5 möten och fått träffa de flesta av de tongivande artisterna, kreatörerna och aktörerna som ska fylla Sergels stenöken med stor konst. Fler möten väntar imorgon. Det är oerhört spännande och en smula hisnande - det är mycket som ska hända så logistik, säkerhet och kommunikation måste funka felfritt.

Jag jobbar som assistent åt Sergelområdets projektledare Louise Rich och mina uppgifter utöver att assistera i största allmänhet kommer bl a att innefatta organisation  och arbetsledning på plats av funktionärerna, planering av den dagliga logistiken under festivalen, tolkning i vissa lägen (Louise talar danska och en del människor kan ha svårt att förstå vad hon säger) och mycket mer.  
     Sergels torg och det som händer utanför Kulturhuset ska vara festivalens port, den som sätter tonen och som suger in besökarna till festivalområdet som sträcker sig via Brunkebergs torg, Gustav Adolfs torg (GAT kallat), vidare genom Kungsan, över Blasieholmen och avslutas på Raoul Wallenbergs torg. Denna port kommer att erbjuda nycirkus, interaktiv installationskonst, improvisationsteater, masskörer, dans på plattan, författarsamtal, ljudinstallationer, luftakrobatik, performance - you name it.
     Jag valde att jobba med Sergels torg-delen för att jag tilltalas av konceptet "konstnärliga upplevelser i gatumiljö", dvs kultur som man råkar springa på på gatan, som man blir överraskad av, i en miljö där man inte förväntar sig sådana upplevelser.

Igår hade vi möte med Cirkus Cirkör och den franska repakrobatikgruppen Cirk Vost som tillsammans ska uppträda  hängade utanpå Kulturhusets fasad. Vi var uppe på taket och kollade fästpunkter och diskuterade allt från förvaring av utrustning till nya galna idéer.

Det här kommer att bli en mycket inspirerande och spännande resa, har jag på känn.

// Marie Anstadius KY Musik & Event 07


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0