Irini DOUGLAS (nej Dougias) Andersson

Irini Dougias Andersson (observera stavningen)

Logeansvarig, assistent till Louise Rich, producent för Sergels Torg


Hallå hallå igen. Nu jäklar är det praktik dags.

Det första som hände var att det stod Douglas överallt. På mitt kuvert med paserploppen, mailadressen, telefonlistan, skrivbordsskylten... Whatever. It's ment to be.

 I  a m  D o u g l a s .


Nu har jag varit här i tre dagar, men det känns som tre månader.

Dels för att tiden står still här inne på kontoret, hjärnan går lite i slomotion och miljön är ganska monoton. Dels så har jag redan kommit in i mina uppgifter och har gjort klart dom grundläggande punkterna inför festivalen.

Festivalen startar den 12 augusti, en tisdag, och slutar lördagen den 16/8.

Louise Rich är projektledare och producent för allt som händer på Sergelstorg, Brunkebergsporten (porten mellan Lava och serieteket), Beridarebangatan (taxistationen bakom Brunkebergsporten) och på Kulturhusets vägg.

Ja exakt, Kulturhusets vägg.

Jag avslöjar inte mer än så, men jävlar amanna jag kommer få nackspärr, och du med om du kommer dit.

Louise är dansk och är min handläggare. När ska jag nånsin så en svensk handledare? Här gör man sitt bästa för att passa in i Sverige men så fattar man ändå inget av vad ens handläggare säger till en. PK på jcp var norsk och Louise är dansk.

Men men jag lär mig mer och mer för varje dag.


Det var historiken.

Så vad jag gör jag hela dagarna, sittandes på mitt kontot framför min egna dator, telefon, kalender, anslagstavla, kaffekopp och gem-hög?

Jo jag är som sagt Loge-ansvarig. Ni undrar säkert vad fasiken som kan sysselsätta någon som är logeansvarig i 7 veckor innan det roliga ens börjar, men tro mig det är fullt möjligt.

Jag har totalt drygt 350 artister ( och då har jag inte inkluderat en gospelkör på 1500 pers, 6 andra körer och dansgrupperna med 40 dansare eller mer) att upprätthålla mailkontakt med och ta reda ut:

•-         cateringfrågor, vegetariskt alternativ, allergier, önskemål

•-         hur många dom är

•-         informera om hur dagen ser ut.


Jag har även inventerat alla loger vi kommer få tillgång till i Kulturhuset, träffat säkerhetschefen, ägaren av vaktbolaget som kommer jobba för oss under festivalen, artistlogistikansvarig, några av artisterna, och en del andra viktiga människor.

Men mest blir det Excell förståss. Beräkningar, scheman, diagram, tabellet, kontaktlistor...

Jag har även blivit sponsoransvarig för hela Sergels Torgs-delen. Ganska roligt.

Jag har lyckats göra en massa sammanställningar, antal artister, antal volontärer som behövs, antal kilo kaffe som kommer gå åt, antal minuter mellan akterna mm...

Tiden går väldigt fort förresten, Excell är fantastiskt. Har upptäckt att min datamus inte alls var trasig, utan jag behövde bara en musmatta. Jag är stört teknisk av mig ska ni veta.

I alla fall, mitt Rosa loge- och inredningsschema är verkligen flashigt. Louise sa att det var fantastisk exotiskt. Ett fullkomligt alldagligt uttryck i Danmark I guess.


Idag drack jag 5 koppar kaffe innan lunch sen åt jag Sushi från hemköp.
And I'm still alive.

Och tyskarna vann igår. Inga kommentarer. Jag är en neutral likgiltig person som är passiv för det mesta.

Hejdå!

Tiden, den flyktiga

Första veckan på Kulturfestivalen är över. Min "chef" Louise är på semester så idag har jag jobbat ensam. Seg i skallen efter några intensiva dagar med möten, möten, möten, men vid gott mod. Hittills har allt varit över förväntningarna och det funkar bra mellan mig och Louise. Ibland går danskan lite för fort men då är det bara att stoppa och backa. Vi lär oss nya ord av respektive språk hela tiden. 

Det här med tiden är ett intresant fenomen, framför allt dess upplevda höga hastighet. Extra fort verkar den gå på Stockholms Kulturförvaltning för idag har det passerat åtskilliga personer utanför mitt kontor som sagt till varandra  som "Alltså det går så fort! " "Har det gått 20 år redan? Obegripligt!" "Det är ju inte klokt vad fort det gått! "osv. Jag måste hålla med dem, det går fort här. Veckan har susat förbi i en fågelblinkning och det beror väl framför allt på att vi har en hel del att stå i. Att skapa kulturhändelser i en offentlig miljö ställer speciella krav och därmed möten, möten, möten, som sagt.

Nu är det midsommarhelg och förhoppningsvis ska den passera i snigelfart. Vila kommer att behövas inför detta äventyr.
Ha det bra därute och simma nyktra!

// Marie Anstadius, KY Musik & Event


Från 0 till 100 i Tjockhult

Min andra LIA började igår men det känns som om jag inte sysslat med något annat än Stockholms kulturfestival. Detta för att jag så fort jag satt min fot på kulturförvaltningen slängts in i händelsernas centrum, dvs planeringen av programmet och allt praktiskt runtom Sergels torg och Kulturhuset. Jag har redan suttit med på 4-5 möten och fått träffa de flesta av de tongivande artisterna, kreatörerna och aktörerna som ska fylla Sergels stenöken med stor konst. Fler möten väntar imorgon. Det är oerhört spännande och en smula hisnande - det är mycket som ska hända så logistik, säkerhet och kommunikation måste funka felfritt.

Jag jobbar som assistent åt Sergelområdets projektledare Louise Rich och mina uppgifter utöver att assistera i största allmänhet kommer bl a att innefatta organisation  och arbetsledning på plats av funktionärerna, planering av den dagliga logistiken under festivalen, tolkning i vissa lägen (Louise talar danska och en del människor kan ha svårt att förstå vad hon säger) och mycket mer.  
     Sergels torg och det som händer utanför Kulturhuset ska vara festivalens port, den som sätter tonen och som suger in besökarna till festivalområdet som sträcker sig via Brunkebergs torg, Gustav Adolfs torg (GAT kallat), vidare genom Kungsan, över Blasieholmen och avslutas på Raoul Wallenbergs torg. Denna port kommer att erbjuda nycirkus, interaktiv installationskonst, improvisationsteater, masskörer, dans på plattan, författarsamtal, ljudinstallationer, luftakrobatik, performance - you name it.
     Jag valde att jobba med Sergels torg-delen för att jag tilltalas av konceptet "konstnärliga upplevelser i gatumiljö", dvs kultur som man råkar springa på på gatan, som man blir överraskad av, i en miljö där man inte förväntar sig sådana upplevelser.

Igår hade vi möte med Cirkus Cirkör och den franska repakrobatikgruppen Cirk Vost som tillsammans ska uppträda  hängade utanpå Kulturhusets fasad. Vi var uppe på taket och kollade fästpunkter och diskuterade allt från förvaring av utrustning till nya galna idéer.

Det här kommer att bli en mycket inspirerande och spännande resa, har jag på känn.

// Marie Anstadius KY Musik & Event 07


Full fart i Borlänge!


Hej Igen!

Här kommer en uppdatering från min LIA-plats på Peace & Love-festivalen i Borlänge.
Det märks att det snart är dags för startskottet, fler folk som rör sig på kontoret, högre tempo och allmännt rock´n´roll.
Dagarna är mer produktiva för varje dag som går, vilket är ett måste. Jag och Ida-Lee har en massa roliga arbetsuppgifter som vi delar på, där jag får ta mycket ansvar. Någon enstaka gång blir det lite mindre kreativa uppgifter, se nedan bifogad bild för exempel, men oftast är det väldigt stimulerande och jag kan redan nu säga att mitt organisatoriska sinne har utökats med ungefär 300 %.

Det är knappt jag hinner skriva det här, så jag ska återgå till arbetet och önskar dig som läser en lugn och skön sommar!

Mvh
Ädel


SOMMARLOV!

Onsdagen den 4 juni var det högtidligheter på Teatern i Nyköping. I vanliga fall genomför KY Musik & Event musikklubben MITTWOCH där, men denna onsdag var det examen för avgångsklassen KYM06 som stod i centrum. (se bilder här:  http://www.kymusikevent.se/kym06.asp) 

KYM07 har genomfört sitt första år på utbildningen med strålande resultat. Studenterna var ute på sin första LIA (Lärande I Arbete) under våren och några av studenterna har valt att göra sin LIA nu i sommar i stället.
För de som har sommarlov väntar bl.a. jobb på olika festivaler runt om i landet så som Peace & Love i Borlänge, Ung08-festivalen och Kulturfestivalen i Stockholm. 

I mitten av augusti återser vi klassen igen, det ska bli spännande att höra deras nya erfarenheter.

Trevlig sommar!

/Utbildningsledningen

LIA - blogg från Borlänge!

När jag sitter och tittar ut på det tomma Sveatorget i Borlänge från mitt kontor så känns det konstigt att festivalen drar igång om 11 dagar. Jag har inte besökt Peace & Love - festivalen någon gång, så det kommer att bli väldigt spännande att se hur det kommer att se ut.

Jag delar kontor och arbetsuppgifter här med Ida-Lee Brandel från KYM 06 och det är rock´n´roll och full fart hela tiden, men väldigt kul. Det tog ett tag för mig att få lite överblick på organisationen och hur allt kommer att fungera. Det är en massa pusselbitar nu som är klara och färdigformade, nu gäller det bara att lägga pusslet.

Jag jobbar med artistservice och catering till loger, artistmatsalen, relaxområdet, efterfesten och temadagarna. Men nu har jag inte tid att blogga, nu är det dags att jobba. Action!

Vi ses!
/ Ädel



Vårt kontor. Vi har utsmyckat med några fina affischer!

Arrangörs-glasögonen!

Igår var jag i Stockholm och träffade några vänner i ett band från Frankrike som förärade staden med sitt besök. De var en del av ett ambulerande turnépaket med hårda hårdrocksband. Kul att träffa dem, men det var ett beklagligt dåligt arrangemang kring det hela.

Det märks att man vid varje besök på ett arrangemang tar på sig "arrangörs-glasögonen" och synar allt i sömmarna. Vi har på vår utbildning fått väldigt mycket i bagaget om hur ett lyckat arrangemang bör vara.

Nu saknades det mesta från publik, marknadsföring, inramning och pausaktiviteter. Det var fyra band och en scen. Lite tyst pausmusik och inte ens någon försäljning i den existerande baren/cafét. Publiken som hade hittat dit begav sig till nästa kvarter och kiosken där för att handla istället för att handla på stället.

Det är nyttigt att stöta på lite sämre arrangemang ibland och uppleva det ur en besökare/publikens synvinkel, för att själv kunna göra sina egna arrangemang så bra som möjligt för besökarna, när man vet vad som behövs för det.

Imorgon hoppas jag vara del av ett kanonarrangemang, examensfesten på Nyköpings Teater som arrangeras av vår utbildning och min klass. Av förarbetet att döma behöver jag inte vara orolig för det. Skönt!

Vi ses!
/Ädel

Musikjuridik & Tentamen

Solen skiner och livet leker.
Vi har nyligen genomfört terminens sista tentamen, i ämnet Musikjuridik.
Där har Håkan Hillerström med speciellt utvalda gäster så som Lars Wiggman, Knut Rutenborg, Helene H Miksche mfl. föreläst för oss under en varierad och spännande kurs.
Nu återstår endast examen för studenterna i KYM 06, vilket sker på Onsdag. Det är studenterna i vår klass som står för arrangemanget som går av stapeln på Nyköpings Teater. Fram tills dess är det förbededelser inför det eller egna studier som gäller.
På återseende!
//Ädel

RSS 2.0