Kulturfestivalen!
Ja, äntligen börjar det dra ihop sej och bli lite stressigt. Det är då det är som roligast att jobba, utan tvekan! Hittills under LIAn har det varit alldeles för lite att göra, men idag small det till och nu vet jag nästan inte hur jag ska fördela dagens timmar för att hinna med så mycket som möjligt.
Under kulturfestivalen har jag hand om VIP-minglet som kommer vara på Kulturhustaket första kvällen på festivalen. Det har varit massor med brevutskick och excell-blad, men nu börjar det ge utdelning. Dessutom har jag hand om en norsk teatergrupp som kommer och gör 5 exlusiva föreställningar, "Ett dukkehjem på Fjällgatan 34". Det senaste har legan rätt nere, men nu drar det ihop sej och en massa saker ska koordineras. Jag har fått två volontärer som kommer hjälpa mej under föreställningarna, och innan dess ska jag ta emot gruppen, ordna med flyttfirma och se till att allt flyter på med repetitioner och grejer och delar. Detta är lite extra kul eftersom jag inte är speciellt intresserad av teater. Kanske kommer jag bli frälst de närmaste dagarna. All kommunikation sker dessutom på någon slags blandning av norska och svenska vilket är spännande då jag knappt förstår de olika svenska dialekterna.
Nej åter til arbete, allt måste ske idag eftersom jag ska jobba med ett annat projekt i Nyköping imorgon. Dessutom kommer snart min bloggkamrat Marre på besök, hon är för en gångs skull ledig från sin turné! Lite kvinnligt sällskap kan jag behöva när både Irini och Marie som annars gör sin LIA här han insjuknat.
Ha det bra!
//Anna
Hällefors - En havltimme innan insläpp
Hejhopp!
Jag är lite smått stressad med tänkte bara skriva några rader nu när jag för första gången idag fick en ledig stund. Det är otroligt varmt väder här i Hällefors och det har varit tungt att jobba. Men allt har gått bra trots punka i morse och att vi är en man kort. Alla har verkligen jobbat för teamet idag. Nu ska jag byta om och göra mig redo för insläppet. Kommer bli en grym kväll som alltid. Kika gärna in på diggilooturnen.blogg.se där jag bloggar ibland. Ha det bäst!
Kram kram
Marre
Båstad
Tjenixen alla!
Då var man i Båstad. Eller jag har faktiskt varit här sen i fredags. Enda stället på turnén där vi kör flera gigg i samma stad. Och publiken här har verkligen varit fantastisk. Gårdagen framför allt var magisk med bl.a. stående ovationer efter att Molly Sandén återigen lyckats leverera Halleluhja på ett hela makalöst sätt.
Jobbet idag har gått jättebra och alla är på bra humör trots att många är trötta efter gårdagens stora fest för hela Diggiloo-gänget. Nä nu är det dags för mig att äta middag, titta på schlager-medleyet som avslutar akt 1 och sen fortsätta att jobba med bl.a. backstage-tävlingen. Inatt drar vi vidare till Visby, gigg där på tisdag.
Hoppas att ni har en fin kväll!
Kramar
Marre
Stockholms kulturfestival, del fyra
Igår hade jag och Louise möte med festivalens tekniska chef Staffan, musikern och kompositören Magnus som gör musiken till VOST & Cirkörs fasadföreställning samt Janne, ansvarig tekniker på Kulturhuset. Magnus berättade att musiken i princip var klar och låter som en korsning mellan Fläskkvartetten och The Knife, vilket förstås är glädjande för mig som älskar båda banden. Frågan var hur vi löser fasadhistorien ljudtekniskt och praktiskt. Det blir 2 x 4 baslådor plus toppar som kommer stå uppe på tredje våningens utskjutande del (se bifogade bilder) som måste säkras och framför allt komma dit på något vis. Hyra hump med försäkring som täcker höghöjdsarbeten samt saknar höjdrädsla? Eller hyra en lift och helt sonika lyfta upp grejerna? Staffan skulle räkna på de två alternativen. Det senare låter som det klart smidigaste, då humpet annars måste bära ut grejerna från den enda dörren, längst ut på östra sidan, och krångla sig bort till västra sidan minst 50-60 meter bort och på vägen flytta kabinhakarna i sina selar mellan säkerhetsvajerns fästpunkter.
Sedan har vi ju Magnus som ska sitta där och spela. Honom måste vi både säkra i väggen och för vädret. Saker att lösa och det är mycket glädjande att se att alla har en så positiv attityd. Staffan, som basar för tekniken på flera av landets stora festivaler, gick igång på olika idéer och visade sig vara både lekfull och kreativ, trots sitt budgetansvar.
Janne är också en skön kille som till skillnad från många andra hustekniker inte har ”Nej, det går inte som stående devis”.
Det har däremot festivalens områdesansvarige Roberto, en störtskön kille som alltid skriker – NEJ FÖR I HELVETE HUR FAN SKA DET GÅ TILL TROR NI!? när man frågar om det går att ordna en extra trefaskabel till någon stackars deltagare eller ställa en husvagn i ett hörn. Man förstår dock ganska snart att det bara är en inledningsattityd för att vi som frågar inte ska ta något för givet, en attityd som snart ändras till energiska funderingar och alltid en lösning. Igår ringde jag honom för att få tips om vem jag skulle prata med för att kunna stänga av den stora Sergelfontänen under vissa programpunkter.
- HA! DET KAN DU G . L . Ö . M . M . A! Det kommer ni AAAALLLLDRRRRRIG FÅ IGENOM. VAFAN ALLTSÅ VI HAR REDAN JÄVLATS TILLRÄCKLIGT MED TRAFIKKONTORET MED AVSPÄRRNINGAR OCH ALLT ANNAT. DOM GILLAR OSS INTE!!! Men visst hade han tips på vem jag kunde prata med, så jag fick prata med Stockholms egen ljusdesigner (Yup, det finns en sådan) som i sin tur guidade mig till rätt person: - Nej, det ska väl inte vara några problem, mejla bara tider och datum så får vi titta på det!
Allt går. Vi får väl be till gud att det inte ska kosta oss något, annat än en tårta till trafikkontoret.
// Marie, KY Musik & Event
Stockholms kulturfestival, del tre
Denna vecka har gått ut på att göra scheman för tekniker, volontärer samt mig och producent Louise. Det är ett fantastiskt pyssel med att flytta pilar och personer mellan kolumner och rader. Ändras det i ett hörn påverkas resten också. Mitt estetiska och ordningsmässiga sinne kräver dessutom att de ska vara både snygga och överskådliga med färgsystem och grejor. Genom att vara så här petig kan jag se exakt hur mycket folk jag behöver och när. Självklart kommer allt att ändras när det väl är dags, men det blir ju lättare att vara flexibel när jag har tänkt till ordentligt innan.
Att få tag på dugliga volontärer är en utmaning. Ändå är det inga höga krav som gäller här: Man ska komma när man ska och stanna tills det är dags att gå och däremellan göra det man tagit på sig.
Förra året hade det tydligen inte varit så enkelt – många som bara försvann i folkströmmarna på plattan eller helt sonika lät bli att dyka upp. Svårigheten att få folk att inte försvinna verkar bero mycket på att Sergels torg upplevs som stort och svåröverskådligt och man som volontär känner sig liten och obetydlig. Jag försöker nu planera så att uppgifterna blir så varierade som möjligt. Det ska vara riktigt jävla roligt att volontera på Sergels torg och man ska få chansen att lära känna en massa nya, sköna människor.
Dessutom får ju alla festivalens volontärer fribiljetter till föreställningar på Operan och stadsteatern, volontärkläder, gratis käk och fika när de jobbar och en stor fest på söndagen.
Om du blir sugen på att volontera så gå in på festivalens hemsida: www.kulturfestivalen.stockholm.se och klicka dig vidare till vårt anmälningsformulär.
Gör det, det kan bli ett sjysst minne för livet!
// Marie Anstadius, KY Musik & Event
Ledighet
Var ledig igår och även idag. Känns nästan lite konstigt när man knappt har hunnit andas tidigare. Men ikväll kl 22 drar vi vidare igen. Jag åker med teknikerbussen även då, åkte hem med den igår natt, eftersom den utgår från Sthlm medan min arenabuss utgår från Gbg. Så det blir jag och ett gäng med en sisådär 10 killar haha. Men dom är schyssta så det ska bli riktigt kul. Denna gången åker vi ner till Vadstena för konsert där imorrn. På lördag sen är det Eskilstuna som gäller och på söndag smäller det i Norrtälje. Jag är laddad och det ska bli grymt skoj att se showen igen! :) Vi hörs snart igen.
Kram
Marre
Spons-lycka, godissug och Excell
Måndag
Irini lyckas fixa en jävligt bra sponsor till konståtervinningsprojektet Re:Cycle El Dorado. Konstnärerna som driver EL Dorado har bett mig fixa trä, tyg, plexiglas, lim, färg, metall, allt möjligt material.
Efter ett tiotal samtal hamnade jag hos någon återvinningsstation som specialiserat sig på just kontorsmaterial och även sålde en hel del möbler som ännu var i gott skick.
Efter en 2 minuters lång presentation av projektet sa ägaren: ”Jo men vi är på, när vill ni ha materialet?”
Känns ganska bra. Konstnären Marcus ska nu i veckan åka till deras lager i Nacka och peka ut det material han vill ha.
Tisdag
Dagens uppdrag har varit att fixa konstgräs och slutföra logernas körscheman under festivalveckan.
Körschemat blev mkt bra och innefattar antal volontärer, artisternas logeplacering, klockslag för Lunch, fika, scenframträdande, anländande och avfärd.
Vad det gäller uppgiften att fixa sponsring till en konstgräsmatta på 100 kvm, finns det tyvärr inte mycket hopp.
Företagen som jobbar med detta är få och antingen jättar som Bauhaus och IKEA eller småföretagare i Gnosjö.
Förövrigt fyller två personer år idag så Louise har bakat och jag har spoillt choklad på min vita klänning och tröja. Underbart.
Jag kan ju ta och suga på fläckarna senare när jag blir godissugen igen. Optimism!
Livet ute på turné
Äntligen har jag tid och tillgång till internet för att skriva här. Har varit full rulle sen i torsdags då jag kom till Ronneby. Varit fruktansvärt jobbigt och tungt men samtidigt väldigt kul också. Så vad gör jag då. Ja en massa olika saker. Jag jobbar i arenapersonalen och vi sköter allt som händer på arenan i form av entrén, publikkontakt, sponsorprodukter, backstagetävling, fixa så att alla stolar är på plats och rätt utställda och rätt markerade (en hel vetenskap det), att alla stängsel, flaggor och kättingar är uppe etc. Jag ska även hålla på en del med bloggen/hemsidan och håller på och idésprutar lite just nu kring det. När det är gig så jobbar jag ofta från kl 9 eller 10 till typ nån gång mellan 1 - 3. Förhoppningsvis kommer det inte bli lika sena nätter då man får in rutinen och då alla ställen inte är lika stora som dom vi har varit på hittils men vi får se.
Just nu befinner jag mig på ett hotellrum i Gbg. Annars bor jag i turnébussen med just nu 10 st andra. Det är litet, trångt och varmt men samtidigt ganska mysigt. Vi har DVD, Playstation och härliga soffor. Vi har dessutom den bästa chauffören på hela turnén. Magnus - Vår klippa :) Sova på en rullande buss är för övrigt rätt intressant. Ett jävla guppande ;) Men min säng är bäst och jag har en liten hylla där jag har min Ipod, Mobil, bok och lite annat smått och gott så jag klarar mig alltid :)
Roligast hitils då. Ja det är absolut att få se showen. Att få se alla glada ansikten hos publiken när de tittar på den. Då känner man sig stolt att få vara en del av hela den här produktionen. Och vet ni vad det bästa av allt är, jo jag kommer få se showen 23 gånger till ;) Annat roligt har varit SPA-Festen som anordnades efter genrepet i fredags. Då var alla från produktionen och alla artister samlade och hade det mysigt. Riktigt kul! :)
Nej nu ska jag ta en välbehövlig dusch efter en kall och blöt natt och en seg dag. Vi hörs nästa gång jag får tillfälle att skriva.
Kramis
Marre
Irini Sthlms Kulturfestival
Irini Dougias Andersson
Kulturfestivalen i Madrid nej oj Stockholm menade jag.
Torsdag
Igår kväll jobbade jag stängning på Pressbyrån vilket innebar att jag hade med mig en fet påse kanelbullar till Louise och Marie idag.
Morgonmötet blev riktigt trevligt.
Förövrigt har jag och marie skrattat väldigt mycket idag och kastat gem på varandra.
Jag har även ringt runt till en massa brädvaruhus och möbelaffärer för att tigga material till vårat återvinningskonstprojekt.
Idag fick jag även användning för en av mina absolut främsta begåvningar, Paint. Jag scannade in ritningarna över logerna och gjorde fantastiska inredningsskisser som inkluderade nödutgångar förstabandslådor blomkrukor och fikabröd.
Skisserna blev jättefina.
Sen så har jag uppdaterat en del excell dokument och påbörjat ett körschema för alla volontärer.
God Natt.
//Irini
Diggiloo-Turnén
Då var det äntligen dags då. Diggiloo-turnén har sin premiär i Ronneby på lördag men jag åker dit redan imorrn. Ska bli grymt kul att få sätta igång att jobba och jag ser verkligen fram emot att träffa alla människor som jag ska spendera sommaren med. Känner några få sen tidigare med de flesta är nya ansikten. Ska bli riktigt kul att få lära känna nytt folk och jobba med en turné, som för en schlager-älskare som jag själv, är bland höjdpunkterna varje sommar :)
Mindre kul är det då att packa. Får liksom aldrig igen väskan. Hmm.. behöver jag ha 5 par byxor med mig? Svårt det där. Men jag har fram till ca kl 07 imorgon på mig att få igen väskan. Kan nog behövas ;)
KramKram
Marre
Kärlek
Igår introducerades jag inför vår databas. I början var jag skeptisk, den spelade svår men ändå visste jag att det var något speciellt. Jag försökte få kontakt med den om och om igen, men blev varje gång avvisad. Jag kände mig svag, förvirrad och oälskad. Vad hade jag gjort för fel?!
Men plötsligt blev allt ljust, fåglarna började sjunga och kopiatorn tystnade.
Databasen tog emot mig med öppna armar och tillät mig att offra all min energi, kraft och kärlek för den.
Det jag försöker säga är att jag ibörjan inte fattade någonting av databassystemet men senare lärde mig hur den fungerade och satt och uppdaterade alla progtampunkter i 4 timmar. Fantastisk upplevelse.
//Irini Dougias Andersson
Logistik
Hallå där hallå där, Irini är här
i Excell är jag kär
alla andra är ute och äter vinbär
men jag sitter i en kontorsatmosfär
Yes så samanfattar jag läget just nu.
har blivit sponsringsansvarig för diverse olika områden. En minibuss, gräsmattor, konstskräp är bl.a. sådant jag måste försöka fixa fram.
Konst-skräpet är material som trä, dockor, pärlor, färg, lim, plexiglas, gamla möbler mm, som ska använda till Re:Cycle el Dorado, ett konsprojekt som går ut på att besökarna ska lämna in "kreativt skräp" till ett antal konstnärer som sedan tillsammans med besökarna skapar allt möjligt kul. På festivalens sista dag kommer dom klä ut sig till jättemonster och gå omkring på Sergels Torg (förhoppningsvis ner i tunnelbanan oxå.
Vet inte vad ni får för bild av det hela men jag gillar det.
Förövrigt har jag mail- och telefon terroriserat ett tjugotal producenter sen halv nio i morse för att få vet om någon av artisterna är vegeterian eller allergisk.
Igår hade jag möte med Bitte, koordinator på Kulturhuset, och Mats, säkerhetschef på Kulturhuset. Vi gick igenom och inventerade logerna som jag snabbt skissade och noterade var brandsläckare, nödutgångar och eluttag fanns.
Logeschemat för alla artister är nu helt klart. Dt blir trångt och mysigt.
Kl 14 har marie och jag möte med vår handledare Louise för att gå igenom alla programpunkter på alla olika platser, och sedan placera ut volontärer utefter vilka situationer som kan kräva lite extra hjälp.
Snart är det lunch, dagens solsken. // Irini Dougias Andersson
i Excell är jag kär
alla andra är ute och äter vinbär
men jag sitter i en kontorsatmosfär
Yes så samanfattar jag läget just nu.
har blivit sponsringsansvarig för diverse olika områden. En minibuss, gräsmattor, konstskräp är bl.a. sådant jag måste försöka fixa fram.
Konst-skräpet är material som trä, dockor, pärlor, färg, lim, plexiglas, gamla möbler mm, som ska använda till Re:Cycle el Dorado, ett konsprojekt som går ut på att besökarna ska lämna in "kreativt skräp" till ett antal konstnärer som sedan tillsammans med besökarna skapar allt möjligt kul. På festivalens sista dag kommer dom klä ut sig till jättemonster och gå omkring på Sergels Torg (förhoppningsvis ner i tunnelbanan oxå.
Vet inte vad ni får för bild av det hela men jag gillar det.
Förövrigt har jag mail- och telefon terroriserat ett tjugotal producenter sen halv nio i morse för att få vet om någon av artisterna är vegeterian eller allergisk.
Igår hade jag möte med Bitte, koordinator på Kulturhuset, och Mats, säkerhetschef på Kulturhuset. Vi gick igenom och inventerade logerna som jag snabbt skissade och noterade var brandsläckare, nödutgångar och eluttag fanns.
Logeschemat för alla artister är nu helt klart. Dt blir trångt och mysigt.
Kl 14 har marie och jag möte med vår handledare Louise för att gå igenom alla programpunkter på alla olika platser, och sedan placera ut volontärer utefter vilka situationer som kan kräva lite extra hjälp.
Snart är det lunch, dagens solsken. // Irini Dougias Andersson